\

Abstraction and economy

Theorie Zeitgenössische Kunst Vortrag
➜ edit + new album ev_02vmaZIFk9jN14Dn2FPYBB
1 Termin im Archiv
Donnerstag 27. Jänner 2022
27. Jän. 2022
Do
18:00
Abstraction and economy
https://dieangewandte-at.zoom.us/j/61476308512?pwd=WVlneVcxcW5uRk16Zk53cnYvWVN6dz09

Nikita Dhawan and Christian Scherrer
Kunst und Wissenstransfer

Please join us for two lectures by Nikita Dhawan and Christian Scherrer
on 27. January 2022 at 6pm CET on zoom!

Zoom access:
https://dieangewandte-at.zoom.us/j/61476308512?pwd=WVlneVcxcW5uRk16Zk53cnYvWVN6dz09

ABSTRACTION AND ECONOMY

Nikita Dhawan
Considering the historical role of art in colonial and fascist regimes, can one entrust art with the task of emancipatory politics? Can art can make us political and ethical by provoking us out of our indifference and irresponsibility? Could critical artistic practices facilitate transnational justice and democracy, protecting and promoting human rights? Or should art be autonomous and non-purposive and not be put in service of political and ethical imperatives? Given that art functions within structures of capitalism and neo-colonialism, the political, social, economic role of artists, artistic practices and art institutions in current conditions of global inequality remains ambivalent and controversial. My talk will address the role of an aesthetic education (Spivak) in the pursuit of post-imperial global ethics and politics. Can the political labor of training the imagination mitigate imperialist, racist, orientalist and heteronormative structures and practices?

Bio:
Nikita Dhawan holds the Chair of Political Theory and History of Ideas at the Technical University Dresden. From 2018 to 2021, she was Professor of Political Science and Gender Studies at the University of Gießen and from 2014 till 2018 she was Professor of Political Science (Political Theory and Gender Studies) and Director of the Research Platform Gender Studies: “Identities – Discourses – Transformations” at the University of Innsbruck, Austria. She has held several visiting fellowships at Universidad de Costa Rica (2013); Program of Critical Theory, University of California, Berkeley, USA (2012); Columbia University, New York, USA (2008) among others. Her publications include: Postcolonial Theory: A Critical Introduction (with Maria do Mar Castro Varela, in German; transcript: 2015); Global Justice and Desire: Queering Economy (co-ed., Routledge: 2015); Negotiating Normativity: Postcolonial Appropriations, Contestations and Transformations (co-ed., Springer: 2016). One of the enduring focal points of her work has been to explore the historical, economic, socio-political and cultural entanglements between Europe and the postcolonial world. Furthermore her recent research also focuses on the relation between states, civil society and subaltern groups with regard to questions of citizenship, political agency and social vulnerability.

Christian Scherrer
„Wer malt abstrakt?“ Eine sozio-ökonomische Geschichte europäischer Kunst nach Alexandre Kojève
Wie lässt sich „Abstraktion“ als kunstkritischer Begriff verstehen, wenn wir künstlerische Produktion vor ihrem ökonomischen und sozialen Hintergrund betrachten wollen, anstatt ausschließlich an die ungegenständliche Kunst der Moderne und ihre formalen Aspekte zu denken? Mein Vortrag widmet sich dieser Frage, indem er eine neue Lektüre jenes lange Zeit unbekannten Aufsatzes vorschlägt, den der Philosoph und Wirtschaftsdiplomat Alexandre Kojève 1936 über die Malerei seines Onkels Wassily Kandinsky schrieb. Ich lese Kojèves Versuch, die moderne non-repräsentationale Malerei nicht als „abstrakt“ sondern als „konkret“ zu begreifen, als vielversprechenden Entwurf einer materialistischen Kunstgeschichte, dessen implizite Orientierung am Marxismus hervorgehoben werden muss. Zugleich möchte ich zeigen, dass die kritische Auseinandersetzung mit Kojève als Ausgangspunkt für allgemeine Reflexionen darüber dienen kann, auf welche Weisen sich künstlerische Praktiken seit der Moderne der Abstraktion und Entfremdung von Arbeit unter gegenwärtigen sozio-ökonomischen Verhältnissen zu widersetzen versuchen.

Bio:
Christian Scherrer ist Kunsthistoriker in Wien. Er arbeitet aktuell an einer Dissertation zu Ideologien und formalen Entwicklungen der Abstraktionskritik in (neo-)symbolistischer Kunst und Poesie Frankreichs um 1900, mit Fokus auf den Kubismus im Werk Pablo Picassos und Max Jacobs. Bis 2016, Studium der Philosophie und Kunstpädagogik in Wien und Helsinki (Diplomarbeit zum Ausdrucksbegriff in der romantischen Tradition und Paul Cézannes Malerei). 2016-18, Lehre und Assistenz am Lehrstuhl für Kunst der Moderne der Universität Wien. Seit 2018, Mitglied der graduate school von eikones – Zentrum für Theorie und Geschichte des Bildes, an der Universität Basel. Seit 2019, doc-Stipendiat der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. Publikationen und Vorträge u.a. zu Albert Oehlen, Adolf Loos, Georges Bataille und Friedl Dicker.

Archiv-Screenshot:

Newsletter und Social Media

Der eSeL Newsletter schickt dir jeden Donnerstag Insidertipps unserer Terminredaktion und fotografische Highlights aus dem Kunstbetrieb.

Datenschutz

Impressum

AGB

eSeL ist ein Informationsportal für Kunst und Kultur. Hier findest du empfohlene Veranstaltungen, Ausstellungen, Museen, Kinoprogramm, Theater, Performances und mehr in Wien und ganz Österreich.