\
rewind

Heinz von Foerster-Congress: Lernen Event

➜ edit + new album ev_02vmevSYOyWTWlLvj1FJwq
Dienstag
27. März
2018
ab
01:00
Uhr
Universität Wien
Universtiätsring 1
1010 Wien
- Universität Wien Hauptgebäude 1010 Wien
Öffentlichkeit Vortrag

Lernen / Learning
4. Internationaler Heinz von Foerster-Congress

12.-14. November 2009

veranstaltet von der Heinz von Foerster-Gesellschaft, dem Wiener Institut für sozialwissenschaftliche Dokumentation und Methodik (WISDOM), dem Institut für Zeitgeschichte der Universität Wien und der American Society for Cybernetics (ASC)
Universität Wien, Hauptgebäude
A-1010 Wien, Dr. Karl Lueger-Ring 1
und
Rathaus, Festsaal (am 12.11.2009)

Friday, November 13, 2009

07:30-08:30 Registration

08:30-9:00 Welcome Address
Karl H. Müller, Thomas von Foerster, Andreas von Foerster
Andrea Schmölzer (BMWF)

Morning Lectures (09:00-12:35)
Großer Festsaal

Chair: Karl H. Müller
09:00-09:50 John H. Holland
The Future of the Biology/Computer Connection
09:50-10:40 Margaret Boden
From Goethe to Goodwin–via von Foerster

Chair: Albert Müller
10:55-11:45 Ranulph Glanville
Designing Learning
11:45-12:35 Siegfried J. Schmidt (Video)
Selbstorganisation und Lernkultur
Afternoon Lectures

Learning in Society and Nature I (14:00 - 16:00) Großer Festsaal

Chair: Marco Lehmann-Waffenschmidt
14:00-14:40 Marco Bettoni
Community Learning in a Network of Researchers: An Experiment in Socialized Knowledge Management
14:40-15:20 Gernot Falkner, Renate Falkner
Autopoietic Information Processing by Cyanobacteria during Adaptation to Environmental Phosphate Fluctuations
15:20-16:00 Jan Müggenburg
A Dynamic Signal Analyzer. Analysis and Synthesis of Speech at the Biological Computer Laboratory

Learning and Education I (14:00 - 16:00)
Senatssaal

Chair: Stuart Umpleby
14:00-14:40 Bernhard Pörksen
Der didaktische Imperativ. Aporien und Paradoxien als zentrale Ressourcen des Lernens
14:40-15:20 Inga Krättli
The Principles of Evolution and Entropy in Viable Education Modelling - Limits of Operationalism - The Role of Socio-Cybernetics in Solving Educational Problems
15:20-16:00 Johannes Lugger
Origin of the Originals. The Use of Images in Management Education - A Case Study

Learning in Society and Nature II (16:30 - 18:30) Großer Festsaal

Chair: Markus Peschl
16:30-17:10 Adrian Lucas
An Experimental Organization
17:10-17:50 Marco Lehmann-Waffenschmidt
Learn to Decelerate. Acceleration and Deceleration as Social Constructions in Modern Societies
17:50-18:30 Sabine Laaha, Katharina Korecky-Kröll, Wolfgang U. Dressler

Probabilistic Learning of German Noun Plurals
Constructivism I (16:30 - 18:30) Senatssaal

Chair: Josef Mitterer
16:30-17:10 Jack Lochhead
Obstructions to Constructivism
17:10-17:50 Verena Geissler, Dagmar Giese
Awareness
17:50-18:30 August Fenk
Anticipation without Redundancy?
18:30 - 19:15 Book Presentation
Ranulph Glanville: The Black B?x, vol. 3: 39 Steps. Wien:edition echoraum
Gonçalo M. Furtado C. Lopes: Gordon Pask’s Encounters: From a Childhood Curiosity to the Envisioning of an Evolving Environment. Exchanges between Cybernetics and Architecture. Wien:edition echoraum
Karl H. Müller: The New Science of Cybernetics. The Evolution of Living Research Designs, vol. I: Methodology. Wien:edition echoraum

 
Archiv-Screenshot:

Newsletter und Social Media

Der eSeL Newsletter schickt dir jeden Donnerstag Insidertipps unserer Terminredaktion und fotografische Highlights aus dem Kunstbetrieb.

Fast geschafft!

Die Bestätigungsmail ist unterwegs. Du musst sie nur noch bestätigen.


A confirmation email has been sent. Please click the link to confirm your subscription. (Check your Spam/Junk folder!)

Woops!

Diese E-Mail-Adresse ist bereits abonniert. Eh super! / This address is already subscribed.

Hoppala.

Sie haben Ihre Mail-Adresse noch nicht bestätigt. / This Address is not yet confirmed.

Datenschutz

Impressum

AGB

eSeL ist ein Informationsportal für Kunst und Kultur. Hier findest du empfohlene Veranstaltungen, Ausstellungen, Museen, Kinoprogramm, Theater, Performances und mehr in Wien und ganz Österreich.