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TONSPUR_display: Ursula Neugebauer & Timm Ulrichs

TONSPUR_display #5
Ursula Neugebauer
& Timm Ulrichs
MQ-Artists-in-Residence

28.8.—22.10.2023
Preview • Sunday • 27 August 2023 • 17:00
In the presence of the artists
With an introduction by
Sabine Kienzer

TONSUR_display | Indoor Showroom
TONSPUR Kunstverein Wien
Museumsplatz 1 • 1070 Vienna
daily 10 am to 8 pm

Ursula Neugebauer
Artothek Wien, 2001
Lightbox

Since 1948 the Republic of Austria has made annual purchases of works by Austrian artists, which can be borrowed by a range of institutions. The photograph shows the Arthotek Wien while these works of art were stored at Palais Liechtenstein, until 2001. The walls decorated with magnificent golden stucco are in the ballroom, where the works indulged in a dance every night, and could hardly be found the next morning, having to be repeatedly rediscovered. Today the Artothek is housed at Belvedere 21, and has been digitised and catalogued in a database for research purposes. The ballroom at Palais Liechtenstein, however, is available to rent for cocktail parties and receptions, from the Liechtenstein Gruppe AG, Immobilien Wien.

Seit 1948 werden jährlich von der Republik Österreich Werke von österreichischen Künstler*innen angekauft, die von unterschiedlichen Institutionen ausgeliehen werden können Die Aufnahme zeigt die Artothek Wien, wie die Kunstwerke bis 2001 im Palais Liechtenstein aufbewahrt wurden. Die prachtvoll, golden stuckverzierten Wände zeigen den Ballsaal, wo in jeder Nacht die Werke sich einem Tanz hingeben, am nächsten Morgen kaum wieder auffindbar und immer wieder neu entdeckt werden müssen. Heute ist die Artothek im Belvedere 21 untergebracht, digitalisiert, katalogisiert und über eine Datenbank recherchierbar. Der Ballsaal des Palais Liechtensteins hingegen kann für Cocktailempfänge, Hochzeiten und Galadinner über die Liechtenstein Gruppe AG, Immobilien Wien angemietet werden.
— Ursula Neugebauer

Timm Ulrichs
ohne Resonanz, 1983/89
Echo chamber of a guitar cast in concrete,
in wooden crate with branded title

Timm Ulrichs
ohne Resonanz, 1983/1989/2005
Video, 8’27’’ min, colour, sound
With Gerhard Isenmann, Havixbeck

The sculpture ohne Resonanz (no resonance) presents something immaterial rendered in material form: a concrete echo chamber in concrete — i.e. the hollow of an acoustic guitar, while here the positive inversion of the negative space has brought it to a state of silence. By pouring concrete in through the sound hole, compacting it on a vibrating table and meticulously filling every corner and cranny of the body, the wooden shell could subsequently be removed as if it had been formwork. So, the negative sculptural space shows the usually concealed inner workings of the instrument in an idiosyncratic and heavyweight form. Even if the object can no longer be played, it no longer emits any guitar-like sounds, the violent act of treating and even destroying the original musical instrument and the sounds produced in doing so can still be regarded as a work of Sound Art, a work which can be experienced in the video documenting the process. The guitar is a popular motif in Fine Art (e.g. in the works of Picasso, Juan Gris, Matisse etc.) due, incidentally, also to its ascribed (or suggested) formal relationship to the female body. So it comes as no surprise that many male guitarists give their favourite instrument a female nickname. Accordingly, the violent act in the production of the sculpture can be felt as all the more painful, while accompanied by the surprising clarity of the revealed and displayed interior of this popular cult object — an instrument featured in both serious and light music.

Die Skulptur ohne Resonanz präsentiert den immateriellen, nun aber materialisierten, in Beton “konkretisierten” Resonanzraum – also den Hohlkörper bzw. Hohlraum — einer akustischen Gitarre, die aufgrund des zum Positiv gekehrten Negativs hiermit gleichsam “mundtot”, zum Schweigen gebracht wird. Indem durch das Schallloch Beton eingebracht, dieser auf einem Rütteltisch verdichtet und damit präzis jede Ecke, jeder Winkel des Korpus ausgefüllt wurde, konnte die hölzerne »Ummantelung« als Schalung entfernt werden. Die Negativ-Skulptur zeigt somit das üblicherweise unsichtbare Innenleben des Instruments als eigenwillige und schwergewichtige Form. Auch wenn das Objekt nicht mehr gespielt werden, keinen gitarrenähnlichen Ton mehr von sich geben kann, lässt sich der aggressive Akt der Behandlung, ja Zerstörung des Musikinstruments mit den dabei entstandenen Geräuschen dennoch als ein Stück Sound Art begreifen – wie in dem dokumentarischen Video erfahrbar wird. Die Gitarre als beliebtes Motiv der Bildenden Kunst (etwa bei Picasso, Juan Gris, Matisse etc.) verdankt sich im Übrigen auch ihrer ihr zugebilligten (oder zugemuteten) formalen Verwandtschaft mit dem weiblichen Körper; es überrascht also nicht, dass viele männliche Gitarristen ihrem besten Stück, das sie so gern bespielen, weibliche Kosenamen geben. Umso mehr also kann der vergewaltigende Akt der Herstellung der Skulptur auch als schmerzhaft empfunden werden, neben der wohl überraschenden Anschaulichkeit der zutage geförderten Innenansicht des populären Kultobjekts sowohl der E- als auch der U-Musik.
— Timm Ulrichs

Installation
Eröffnung
Klangkunst
arts (general)
Musik
27.08.2023 (Sun) - 22.10.2023 (Sun)
17:00 -