We can't find the internet
Attempting to reconnect
Verbindung zu esel.at
Kunst - Kultur - Bildung, Kunst braucht ein bildungspolitisches Konzept Event
Eine Veranstaltung im Rahmen der Viennaartweek ’08
Mit:
Gerald Bast, Rector, University of Applied Arts Vienna
Carmen Mörsch, Director, Institute for Art Education, Department of Cultural Analysis, Zurich, University of the Arts
Barbara Putz-Plecko, University of Applied Arts Vienna, Educational Expert Commission of the Austrian Federal Ministry for Education, Art, and Culture
Eva Sturm, Art education expert, Berlin and Hamburg
Michael Wimmer, Educult, Vienna, Educational Expert Commission of the Austrian Federal Ministry for Education, Art, and Culture
Host: Andrea Schurian Author, filmmaker, journalist, and media expert Vienna
Sich auf Kunst einzulassen bedeutet, mit kreativen Prozessen in Berührung zu kommen, die für die Lebenspraxis von Belang sind. Kunst ist eine unverzichtbare Form von Selbst- und Welterfahrung und Wissensproduktion. Es ist ein gesellschaftlicher Auftrag an die Schule, Orientierungsmarken in einer rasch sich wandelnden Welt zu setzen. In diesem Sinne ist ein bildungspolitisches Konzept gefragt, das den kritisch-konstruktiven Umgang mit der Welt fördert, das einen Entwicklungsraum sichert, in dem Lernen und Lehren sich in ihrer Vielfalt entfalten können, in dem junge Menschen mit sich und der Welt bekannt und vertraut werden √ mit ihrer Verfasstheit, den Bedingtheiten und Bezüglichkeiten, Grenzen und Potenzialen. Die Kunst in ihren verschiedenen Ausformungen bietet Hilfestellungen, um etwas über sich und die Welt zu lernen.
Getting in contact with art means getting in contact with creative processes that are relevant to practical life. Art is an indispensable form of world and self experience and a producer of knowledge. The school has a social mandate to provide orientation marks in a swiftly changing world. What is called for is an educational concept that encourages a critical and constructive approach to the world, that provides for developmental scope in which teaching and learning can unfold in their full variety and young people can familiarize themselves with themselves and the world√its present state, its constitutional conditions and references, its limitations and potentials. Art in its different forms offers help in learning about oneself and the world.